Klokhuis Onderneemt Backstage bij Cheesepop

Terug naar overzicht
line

Ruim honderd Nederlandse zaken deden mee aan de bedrijvendag van Klokhuis Onderneemt Backstage. Ook bij Cheesepop in Utrecht stond vandaag de voordeur open. Een dozijn kinderen ging kaassnacken.

Cheesepop. Nog nooit van gehoord. Maar dat gaat veranderen, zeggen ze bij het De Meernse bedrijf op Strijkviertel. Nu werken er tien tot vijftien mensen, al naar gelang de drukte, maar dat worden er snel meer. En er wordt druk verbouwd, om klaar te zijn als – in navolging van onder meer Japan, de VS en Australië – de vraag naar de kaassnack nog verder toeneemt.

Toen het NTR-programma belde of ze aan de bedrijvendag mee wilden doen, hoefden ze niet lang na te denken, zegt marketingmanager Lisa Bottema (25). Tot zo’n vijftien kinderen in de basisschoolleeftijd, dat konden ze wel handelen. Die druppelen deze natte zaterdag binnen.

Onder hen Jens Dijkstra (11) uit Oudewater. Het bedrijf is hem niet vreemd. Tante Annelice werkt hier namelijk ook. ,,Maar ik was er nog nooit geweest. De snack? Die heb ik wel eens bij oma Els gegeten.’’ Oma is er ook bij. Ze bestiert restaurant De Markies in Woerden. ,,We verwerken Cheesepop wel eens in een gerecht. Zo liggen ze bijvoorbeeld op onze carpaccio. En na dit bezoek, kunnen we er nog meer over vertellen.’’

Bottema neemt het woord en legt de kinderen uit dat kaas al duizenden jaren oud is, en dat – veel belangrijker – in 2009 het idee ontstond om te proberen of een soort popcorn (maar dan zonder corn) van kaas ook mogelijk was. In 2013 was het plan uitgewerkt, drie jaar later lag de snack in de Nederlandse winkels, gemaakt van Goudse kaas.

Gehuld in plastic jassen en met mutsjes op, mogen kinderen en ouders een kijkje nemen in de fabriek. Daar is het met 10 graden altijd fris en het ruikt er (niet heel verrassend) naar gestolde koeienmelk met stremsel en zuursel: kaas dus!

Het procedé voor  Cheesepop lijkt simpel: je snijdt de kaas in blokjes, droogt ze, verhit ze daarna en plop, plop, plop, daar zijn de Cheesepops. Vandaag staat de lopende band stil, maar de apparatuur die de kaas droogt, draait volop. Denk trouwens niet dat Bottema onthult hoe lang de droogtijd van de kaasjes is, noch hoe warm de blokjes moeten worden om daadwerkelijk te ploppen. Bedrijfsgeheim. De (aanstaande) concurrent leest mee.

De aanwezige kinderen hebben daar geen kaas van gegeten. Ze vinden de rondleiding leuk, maar de kaasquiz die volgt, met proeverij, is nog véél leuker. En lekkerder.

Door: Hans van der Ham, AD.nl

admin, maart 30, 2018

Deel het met vrienden!

Op de hoogte blijven van nieuwe recepten?

Meld je aan door hieronder je e-mailadres in te voeren en blijf op de hoogte van vers nieuws en de lekkerste recepten!

Meer Cheesepop